Wat is TPMS?

TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) is de vaak gebruikte Engelse term voor bandenspanningscontrole systemen. Het zijn elektronische systemen die de bandenspanning (realtime) in de gaten houden en een signaal aan de bestuurder afgeven zodra er iets mis is. Autofabrikanten kunnen gebruik maken van 2 verschillende systemen: Het directe systeem (dat werkt via een druksensor in het wiel) en het indirecte systeem (dat werkt via de ABS sensor van het voertuig).

 

TPMS vervult drie functies:

  • De veiligheid verhogen
  • De koolmonoxide uitstoot verlagen
  • Verminderen van het brandstofverbruik
  • De levensduur van een band te optimaliseren
  • Verhogen van de duurzaamheid
99978 Nl

Aan welke wettelijke eisen moet TPMS voldoen?

Vanaf 1 november 2014 dient elke nieuw verkochte auto door de fabrikant te zijn voorzien van een TPMS systeem. Toegestaan zijn zowel directe als indirecte systemen, zolang deze voldoen aan de eisen en voorwaarden van de Europese richtlijn ECE-R64. Deze richtlijn beschrijft de functionaliteit van het TPMS systeem, het maakt daarbij niet uit of er gebruik wordt gemaakt van een originele sensor of een aftermarket sensor. TPMS maakt onderdeel uit van de typegoedkeuring van de auto en is daarmee een verplicht onderdeel van de auto. Als bestuurder dien je daar rekening mee te houden bij de aanschaf van andere velgen.

Waar moet je op letten als je nieuwe velgen koopt?

Als je auto is voorzien van een TPMS systeem dan dient als eerste te worden vastgesteld of het om een direct systeem gaat (met sensoren) of om een indirect systeem (zonder sensoren). Bij een indirect systeem hoef je bij de aanschaf van nieuwe velgen niet speciaal rekening te houden met TPMS. Bij een direct TPMS systeem is het wel noodzaak om over TPMS na te denken bij de aanschaf van velgen. Er zullen immers bandenspanningsensoren in de velgen geplaatst moeten worden.

Wat zijn de verschillen tussen een direct en indirect systeem?

Een direct systeem meet de bandendruk via een in het wiel gemonteerde sensor. Deze informatie wordt draadloos verzonden naar een regel-unit in de auto. Afhankelijk van het type display dat de autofabrikant gebruikt krijg je als berijder de exacte bandenspanning van de 4 banden te zien, of enkel een waarschuwing zodra er iets mis is met 1 van de banden. De directe systemen zijn erg precies omdat ze de bandenspanning nauwkeurig per wiel meten, en werken ook op het moment dat de auto stil staat (wat bij een indirect systeem niet het geval is).

Hoe werkt een indirect TPMS systeem?

Bij een indirect systeem meten de ABS en de ASR sensoren de rotatiesnelheid van de afzonderlijke wielen. Indien er sprake is van bandenspanningsverlies dan gaat het betreffende wiel sneller draaien en geeft het systeem een signaal. Daarnaast worden bandenspanning gerelateerde trillingen in de wielen gemeten via een geavanceerd signaalverwerking systeem. Een verandering wordt gezien als een extra indicatie van spanningsverlies.